17 december 2014

På begäran: Slutrapport i Malmö.

Utförlig rapport från Rond 1 har redan sammanställts. Dagens slutade med djupa analyser och lite chockspel samt inmundigande av glögg, värmd i nyinköpt knallrosa vattenkokare. Vad gör man inte för julstämningen?!

Lördagmorgonen började med luciastämning på TV:n och efter det kände vi oss oslagbara!

Starka till kroppen gick vi in i rond 2. Jag spelade svart mot en rökande dansk i gammal Helly-Hansen och blev kanske lite väl imponerad av detta då min spanska öppning havererade ner i ett slutspel med där jag låg under med två bönder. Efter lite lurendrejande i tidsnöden räddade mina olikfärgade löpare mig till en halva. Alltid trevligt att slippa se en nolla efter sitt namn.
Albin, som tog en remi på sistabordet i första ronden, satt fast förankrad nere i dyngan. Det blev dock en vinst för honom efter att han lyckats lura sin, inte allt för briljanta motståndare.
Johanna, som ju vann i första ronden, fick möta ännu en högre rankad spelare och det blev raskt ett tornslutspel med klara vinstchanser och till slut även vunnen bonde, tyvärr fick motståndaren in någonslags trix i tidsnöden och det hela slutade remi. Väl så.
Ingvar S spelade mot pappan till en talang och stod bra hela partiet vilket han också såg till att förvalta till en seger.

I nästa rond spelade jag vit mot Grand-Prix i sicilianskt, något som jag nästan alltid lyckas göra fantastiskt dåligt. Efter att ha varit nära att bli matt så redde jag dock upp situationen och när motståndaren till slut offrade väl många pjäser så vann jag ett slutspel med torn mot tre bönder.
Albin mötte en mycket högre rankad motståndare och fick det svårt. Efter att han missat en mellanschack rasade ställningen ihop och förlusten var ett faktum.

Även Johanna mötte en stark spelare och även om hon spelade bra så lyckades denne mala på och vinna en bonde och så¨småningom hela partiet. Ändå ett väl genomfört parti.
Ingvar mötte Joel Anderberg från Kalmar och fick tyvärr inte spelet att stämma utan fick nöja sig med en nolla.

Rond 4 var sista ronden med 1h/spelare i betänketid. Jag mötte en lägre rankad spelare igen, och den här gången hade jag faktiskt inga problem utan vann stabilt efter ett väl genomfört parti.
Albin mötte forne Framåt-spelaren, tillika medresenären hem, Emil Sjöholm, Albin spelade som så många gånger förr ett bra parti, hittade ett fantastiskt offer och han inte med att räkna i tidsnöden utan förlorarde. Nåväl, bra spelat var det under alla omständigheter av den gode Albin. Vad månde bliva när han får ordning på tidsåtgången?
¨ Johannas motståndare började partiet med att sätta bort en bonde, när han sedan försökte ta tillbaka bonden hittade hon en taktisk finess som innebar pjäsförlust för motståndaren. Han visade dock prov på en hel del okunskap när han fortsatte spela ett par timmar till i hopplöst underläge materiellt och ställningsmässigt.
Ingvar studsade tillbaka och lyckades vinna ett parti igen, efter att ha blivit ganska utspelad i öppningen.

Rond 5 är första rankingpartiet och på min lott fick jag att möta en underrankad norska. Efter att ha gnetat och bytt bort det mesta lyckades jag vinna en bonde och sedan sega hem slutspelet. En arbetsseger!
Albin spelade ett riktigt bra parti och vann bonde mot sin motståndare. Denne lyckades dock få till en blockadställning som inte gick att bryta sig igenom och den ganska sura remin var ett faktum.
Johanna mötte Rödebys nestor Sten Bernardsson och efter att hon fått en katastroföppning missade Sten bästa draget och Johanna hittade en riktigt bra ruta för sin springare och kunde ganska lätt hålla remi.

Ingvar mötte en tjej från Linköping och var riktigt illa ute, en smula orutin gjorde dock att hon till slut satte en pjäs och Ingvar kunde vinna partiet.

Ëfter andra dagens spel är man ganska mör. Vi upprepade succékonceptet med glögg och chock i hopp om att vår sista dag även den skulle bli klart godkänd. I vårt sällskap fanns också forne Ölänningen Philip Aldebert, anledningen till att jag inte skriver om hans resultat är att jag just nu inte känner ett jättestort behov att vara elak....

Sista dagen inleddes med att jag mötte en spelare med mycket högre ranking än mig och med hjälp utav mitt tråkspel och diverse avbyten lyckades jag till slut bärga en halva, något jag var mycket nöjd med.
Albin kom lite fel mot Växjö-Bengt och när man inte tar chansen att utveckla sina pjäser när man har den kan det hända att man blir bestraffad. Det var också precis vad som hände och Albin blev hjälplöst sammanpackad till en förlust nolla.
Johanna mötte ännu en gång en högre rankad spelare ( vilket hon gjorde hela turneringen ), trots friskt och frejdigt spel med goda chanser, lyckades motståndaren plocka åt sig en pjäs och sedan var det bara att sträcka fram handen och tacka för partiet.
Ingvar lyckades vinna mot en liten pojk och fick hyfsat slagläge inför sista ronden.

I pausen mellan de två slutronderna stärkte vi oss med någorlunda äcklig mexikansk mat och gick tillbaka till spellokalen. Där fann vi att Ingvar höll på att ladda upp för sitt sista parti redan.

Innan sista partiet började stod det klart att jag vid remi skulle vara garanterad minst delat rankingpris. Jag bestämde mig att som vit spela avbytes i franskt när jag fick chansen och efter 8 drag enades jag och min motståndare om remi.
Albin fick ett sista parti som var typiskt för turneringen. Han stod överlägset hela tiden men när han skulle sätta matt med dam+kung mot kung var tiden ute och ännu en snöplig remi var ett faktum. Detta blev också turneringens sista parti. När Albins tid gick ut hade motståndaren 5 sekunder kvar.
Johanna fick äntligen möta en motståndare som bara var lite högre rankad än hon själv och det slutade också med en snabb kross och en seger som avrundade en fantastisk turnering.
Ingvar kom, trots förberedelserna, bonde under i sitt parti men kunde lura motståndarpojken och få till en halva.

Individuella resultat:
Mikael Nilsson (2015)
- Jan Olov Lindh 2271
= B-G Christensen 2168
+ Henrik Karlsson 1668
+ Jonas Martinsson 1767
+ Marte B. Kyrkjebö 1598
= Ellinor Frisk 2355
= Bengt Persson 2166
4,5/7 och en prestationsranking runt 2100.:)

Albin Olsson (1806)
= Erik Larsson 1452
+ Sven Olsson 1458
- Amir Mohammadi 2287
- Emil Sjöhom 2079
= Johan Ahlander 1793
- Bengt Wihlborn 1848
= Hanna B Kyrkjebö 1831
2,5/7

Johanna Lundström (1735)
+ Roger Karlsson 1960
= Erik Arvidsson 1986
- Ambjörn Alle 2226
+ Vlado Tadic 1838
= Sten Bernardsson 2099
- David Ståhlberg 2107
+ Niklas Sidmar1737
4/7 med en prestationsranking på 2049!

Ingvar Svensson (1483)
- Ludvig Carlsson 1311
+ Quoc Dong Nyugen 1286
- Joel Anderberg 1292
+ Sharif Radwan 1317
+ Sanna Hjalmarsson 1192
+ Theo Dofelt 1300
= Gustav Törngren 1357
4,5/7 och del i någonslags pris för Ingvar!

På det hela taget en någorlunda positiv turnering. Nästa turnering i grand prix serien går av stapeln i Växjö i mitten av februari. Kanske läge för fler deltagare från klubben?

Inga kommentarer: